Article, Nonviolence

Nonviolence and loving your neighbor as yourself

19 November 2018 - drs. G. (Gijs) van den Brink
Deel 5 van 6 van het thema ‘Geweldloosheid’ door Gijs van den Brink

 

Als Jezus de hele Wet en Profeten samenvat zegt hij: “Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf.” (Mat.22:37-39)

Je naaste liefhebben als jezelf. Deze uitspraak van Jezus wordt vaak verkeerd begrepen. Vandaag hoor je overal: je kunt een ander alleen liefhebben als je eerst jezelf kunt liefhebben. Dat wordt verkondigd door christen psychologen en psychotherapeuten. En het thema is dominant aanwezig in stichtelijke lectuur. Het thema op zich is belangrijk, maar het is geheel buiten de waarheid als we het tweede gebod hiermee invullen alsof Jezus hier zou spreken over eigenliefde en zelfaanvaarding. Het Evangelie spreekt niet over zelfaanvaarding, maar over bekering. Het spreekt ook niet over je met jezelf verzoenen, maar over verzoening met God en de naaste.

In de Bijbel is het ‘uzelf’ niet zo strikt individualistisch bedoeld als in onze moderne tijd. Dat is goed te zien in de roeping van Abraham. God zegt in Gen.12:2 Ik zal een groot volk van u maken. Ik zal u zegenen en uw naam groot maken, zodat u een zegen zult zijn. Over wie gaat ‘u’ hier? Over Abraham, maar niet over hem alleen, ook over zijn vrouw Sara en neef Lot en alle familie die met hem uit Haran wegtrok naar Kanaän. Dit is de culturele achtergrond van het begrip ‘uzelf’ in het OT.  Het ‘uzelf’ gaat over je verwanten, en met name je directe familieleden.
Het gebod de naaste lief te hebben ‘als jezelf’ betekent in Lev.19:18, 34 dat je hulp en medeleven die je aan je eigen familieleden geeft, ook aan alle volksgenoten moet geven. Zelfs aan vreemdelingen. Het is duidelijk dat deze lezing mijlenver verwijderd is van de zelfacceptatie die wij vandaag steeds horen.
Ook in de dagen van Jezus was deze boodschap blijkbaar verwaterd. Hij herhaalt het gebod tot naastenliefde uit Lev.19 en zegt dat dit gebod even belangrijk is als het eerste gebod, God liefhebben. Deze twee geboden waren door Mozes niet aan elkaar gelinkt. Daarmee verwoordt Jezus het gebod van naastenliefde radicaler dan Mozes.

 

Author: Gijs van den Brink
From: Study Bible Magazine


Dit is deel 5 van 6 beknopte blog over het thema “Geweldloosheid” uit Study Bible Magazine, Some of which we will be posting online in the near future. We hope this will help you understand the Bible better!

Contribution of

drs. G. (Gijs) van den Brink
Since 1981 working as editor and author on a commentary series known as "Study Bible." First at IDR in Soest, from 1998 at the "Center for Bible Research" (CVB) in Doorn. From 1996 to 2015 editor NT of the quarterly magazine for evangelical theological reflection "Soteria". Since 2007 editor-in-chief of the quarterly theological journal "Study Bible magazine". From 2010-2011 editorial board member of Tussenruimte, journal for intercultural theology.

Stay inspired!

Do you always want to stay up to date with interesting Study Bible news, inspiring content and exclusive offers? Then sign up for our newsletter now!
Newsletter Sign Up