Article, Where are the Dead?

2. The realm of the dead is not 'hell'

19 December 2017 - drs. G. (Gijs) van den Brink
Deel 2 van 5 van het thema ‘Waar zijn de doden’ door Gijs van den Brink

 

Als verblijfplaats van de goddelozen tussen dood en opstanding noemt het Nieuwe Testament de hades. Het is van belang op te merken dat er verschil is tussen dodenrijk (hades) en hel (gehenna). Het is erg verwarrend dat sommige oudere vertalingen beide woorden met ‘hel’ vertalen (o.a. Statenvertaling en Herziene Statenvertaling). Dit is onjuist en hierdoor ontstaat er verwarring. Hades en gehenna zijn in het Nieuwe Testament als ook in het voorchristelijk jodendom geen synoniemen.

Het Griekse hades is een synoniem van het Hebreeuwse sjeool en kan het beste vertaald worden met ‘dodenrijk’. Het is in het Nieuwe Testament (als ook op vele plaatsen in de voorchristelijke joodse literatuur)  een tijdelijk verblijf, waar de zielen van de goddelozen zich na hun lichamelijke dood bevinden in afwachting van de opstanding van de doden. We zien dit in het Nieuwe Testament het duidelijkst in de gelijkenis van Jezus over de rijke man en de arme Lazarus. ‘Toen hij [de rijke] in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde’ (Luc. 16:23).

De hades staat in nauw verband met de eerste dood, de dood van het lichaam, en heeft een tijdelijke functie. Bij het laatste oordeel geeft zij haar inwoners over om geoordeeld te worden. Zo lezen we in Openbaring 20:13 ‘De dood en het dodenrijk gaven de doden die in hen waren, en zij werden geoordeeld, een ieder naar zijn werken.’

De gehenna daarentegen is de plaats die beschreven wordt als een ‘poel van vuur’ (Openb. 20:14) en een ‘vurige oven’ (Mat. 13:42), waartoe men veroordeeld kan worden aan het einde van de tijd (bv. in Mat.13:40-42). In het boek Openbaring beschrijft de apostel Johannes wanneer dit zal gebeuren, namelijk na de opstanding en het laatste oordeel (Openb.20:12,15).

Aansluitend bij de moderne vertalingen moeten we concluderen dat het begrip ‘hel’ beperkt dient te worden tot deze gehenna. Uitgaande van de verschillende betekenis van beide woorden kunnen we vervolgens stellen dat de gehenna-hel momenteel nog ‘leeg’ is. Deze definitieve plaats van veroordeling krijgt pas een functie bij en na het laatste oordeel.

Author: Gijs van den Brink
From: Study Bible Magazine


Dit is deel 2 van 5 beknopte artikelen over het thema ‘Waar zijn de doden’ uit Study Bible Magazine, Some of which we will be posting online in the near future. We hope this will help you understand the Bible better!

Contribution of

drs. G. (Gijs) van den Brink
Since 1981 working as editor and author on a commentary series known as "Study Bible." First at IDR in Soest, from 1998 at the "Center for Bible Research" (CVB) in Doorn. From 1996 to 2015 editor NT of the quarterly magazine for evangelical theological reflection "Soteria". Since 2007 editor-in-chief of the quarterly theological journal "Study Bible magazine". From 2010-2011 editorial board member of Tussenruimte, journal for intercultural theology.

Stay inspired!

Do you always want to stay up to date with interesting Study Bible news, inspiring content and exclusive offers? Then sign up for our newsletter now!
Newsletter Sign Up